Wat is het effect van televisie reclame op de mens?

Het begint bij de reactie.

Een opeenvolging van reactie word gedrag genoemd.  Gedrag word veroorzaakt door door een prikkel. Een prikkel is een invloed uit het milieu (omgeving ). De reclame makers proberen een reactie uit te lokken. De reactie is meestal het kopen van een product.
Om beter in te spelen om gedrag moeten we twee soorten gedragingen onderscheiden : Sociaal gedrag en Gedrag dat word bepaald door erfelijke factoren en leerprocessen. het sociaal gedrag houd in dat men doet wat de groep van je verlangt. gedrag dat word bepaald door leerprocessen is gedrag waarvan je weet datdat het een goede of slechte afloop heeft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Waar spelen de reclamemaker  in het algemeen op in?

Kleur gebruik: Kleuren hebben een verschillend effect op mensen. bij het maken van de reclame zal er eerst worden gekeken wie de doelgroep is en de kleuren in de reclame zullen daarop worden aangepast. Dit doen ze door middel van een kleurenschema.
Schaatste : Als een product moeilijk te verkrijgen is, schaars, hecht men meer waarde aan dat product.
Gevoelens : Mensen reageren positief op autoriteiten. Mensen zijn socialen wezens en groepsdieren. Als de groep iets als goed beschouwt, bijvoorbeeld doneren aan een goed doel, zal de meerderheid dit doen. De reclame die herkenning oproept zal effectiever werken dan een reclame die onwerkelijk is.

 

 

Wat is nu specifiek voor de televisie reclame?

Bewegende beelden : In bewegende beelden word inprenting gebruikt, dat zijn korte beeldjes die niet doordringen in het bewustzijn maar wel terug komen als je het product ziet.
Prikkeling van meerdere zintuigen : De "oude reclames" prikkelde maar een zintuig, het zien, door de televisie word niet enkel het zien gesimuleerd maar word ook het horen gestimuleerd.

Maak jouw eigen website met JouwWeb