Hoe komt een televisie reclame tot stand?

Stappenplan
Het tot stand komen van een reclame gebeurd door middel van een aantal stappen :

Stap 1 : Het product
Als eerste moet er natuurlijk een product zijn voordat er een reclame kan worden gemaakt. 
Ieder product heeft een andere uitstraling en dat beinvloed de reclame.
Stap 2 : Brainstormen
Als er een product is word er begonnen met het brainstormen. Tijdens het brainstormen worden er door iedereen ideeën geopperd. Deze ideeën worden allemaal opgeschreven, hoe gek ze ook zijn. Bij dit proces horen 4 basisregels: er mag geen kritiek op de geopperde ideeën worden gegeven, het gaat erom dat er zo veel mogelijk ideeën worden geopperd, wilde ideeën kunnen altijd gebruikt worden en als laatste, bestaande ideeën combineren werkt ook.

Stap 3: de reclame zelf
Als er een aantal ideeën zijn die waarschijnlijk worden gebruikt in de reclame, word er een storyboard gemaakt. Een storyboard is een soort striptekening die het verloop van het filmpje weergeeft. Dit storyboard wordt aan de fabrikant van het product getoond. De fabrikant kan dan aanpassingen aan het storyboard aangeven, of zelf zeggen dat hij/zij het er totaal niet mee eens is.

 

 

Een succesvolle reclame
De bekenste en meest gebruikte methode is het AIDA-model. AIDA staat voor:

Attention, allereerst moet de reclame de aandacht trekken. Dit is zeker in onze tijd, waarin de consument constant reclame ziet, erg belangrijk.
Interrest, deze stap is bedoeld om de interesse van de consument te trekken voor het product. Dit wordt meestal gedaan door de positieve kanten van het product extra te benadrukken.
Desire, deze stap is bedoeld om de interesse van de consument om te zetten in een drang of verlangen om het product te gaan kopen.
Action, de laatste fase waarom word geprobeerd om de consument over te halen tot actie, zoals het kopen van een product.