Wat is de definitie van televisie reclame? 

De definitie van reclame

volgens de van Dale:
1re·cla·me de; v(m) -s 1 terugvordering 2 bezwaar, beklag, klacht
2re·cla·me de; v(m) -s het geheel van middelen die men inzet om de verkoop te bevorderen, aanhangers te werven enz.

Reclame is een vorm van communicatie waarmee word geprobeerd om consumenten over te halen tot het kopen van een product of dienst. Reclame kan ook gebruikt worden ter promotie van een product, stichting, bedrijf, dienst of iets anders, om het op deze manier bekend te maken.

 

Reclame bestaat al heel lang, maar het is voor een grote tijd alleen mondeling geweest. Tegenwoordig komen we overal reclame tegen; als we door de stad lopen zien we overal flyers en billboards, als we de krant lezen staan er allerlei kleine kopjes in met reclame, op tv is er gemiddeld elk halfuur een reclameblok, en op de radio nog regelmatiger, en als we internet aanzetten zijn de eerste dingen die we zien adds, banners en pop-ups.

 

Behalve de overduidelijke reclame die we in reclameblokken zien, is er ook nog een ander soort reclame op tv: sluikreclame, ook wel bekend als brand placement. Deze soort reclame houd in dat, als er in een programma een bepaald product word gebruikt, het label van het product naar de camera toe staat. Op deze manier krijg je de naam van dit product onbewust te zien.

 

 

Hoe werkt televisiereclame?                                                               
Reclame werkt volgens een paar regels, reclame moet namelijk:

  • de aandacht moet trekken, desnoods door te schokken
  • een herkenbaar voordeel moet inhouden voor de ontvanger daarvan: plezier, de snelle bevrediging van een behoefte of een direct, echt voordeel zoals korting
  • het verlangen tot een aanschaf of een daad moet opwekken
  • een manier moet bieden om het voordeel te realiseren.

Maak jouw eigen website met JouwWeb