Hoe word de reclame in reclameblokken gepland?


Aantal zendtijd                                                                    

Het aantal en soort van de reclames die je in een reclameblok ziet hangt af van de zendtijd die de zender kan geven in een reclameblok. Bij elke zender en bij elk programma is dit verschillend, daarom duren sommige reclameblokken langer dan andere. Het aantal reclameminuten per uur is bepaald door juridische richtlijnen. Dat houdt in dat er maar een bepaald aantal zendtijd per dag aan reclame uitgezonden mag worden. later in deze deelvraag meer over de juridische richtlijnen.

 

Bepaald de adverteerder of de zender wanneer een reclame wordt uitgezonden?
De adverteerder kan in zekere maten zelf bepalen wanneer hun reclame wordt uitgezonden. de adverteerder vraagt zendtijd aan. Bij de meeste zenders kunnen ze deze realiseren. De zender bepaald ook in bepaalde maten wanneer een commercial wordt uitgezonden. Bij sommige zenders is het namelijk wettelijk verboden om reclames tijdens een bepaald programma uit te zenden. Zo mogen sommige reclames pas na 10 uur ’s avonds worden uitgezonden omdat ze niet voor jonge kijkers bedoelt zijn. Meestal wordt er bij zenders wel rekening gehouden met de wensen van de adverteerders omdat dat de zender meer adverteerders en zo dus meer geld oplevert.

 

Bij elke zender verschillend
Bij de publieke omroepen vindt er altijd een gesprek plaats tussen de adverteerder en tussen de accountmanagers van de omroepen. Zodat bepaald kan worden op welke zender en hoe laat  de reclame het beste uitgezonden kan worden. Rtl heeft de afdeling planning. Daar kun je je reclame indienen met je doelstellingen en wanneer je de reclame het liefst uitgezonden ziet worden. de afdeling gaat er dan mee aan de slag en probeert je wensen te verhoren. Bij rtl  kan er ook zendtijd in pakketten ingekocht worden. De adverteerder krijgt dan bij afname van zendtijd in pakketten een garantie dat zijn commercials een bepaald kijkeraantallen  zullen halen. SBS heeft een gids waar alle voorwaarden instaan voor het maken van op de zenders SBS 6, Veronica en net 5. Bij de lokale omroepen hebben ze een verkooporganisatie die alles regelt. Die organisatie is Omroep Reclame Nederland oftewel ORN. ORN zorgt dat alle reclames op de zenders terecht komen die de adverteerders willen. Bijvoorbeeld op een bepaalde zender.

 

 Juridische richtlijnen
De richtlijnen voor het uitzenden van reclame zijn in 1997 versoepelt. Het maximaal aantal van 3 uur reclame per dag geschrapt. Er is echter wel een nieuwe richtlijn gekomen namelijk maximaal 12 minuten per uur. Ook is er een nieuwe richtlijn gekomen voor de minimale tijd die er tussen een reclame blok moet zitten. Eerst was dat minimaal 20 minuten, nu mogen zenders dat zelf bepalen. Wel mogen  informatie en nieuws programma’s maar eens per 35  minuten onderbroken worden voor reclame.

 

Reclame code
Als een reclame niet aan de reclame code voldoet is de adverteerde en de zender die reclame uitzend strafbaar. Daarom wordt er bij elke zender altijd eerst gecontroleerd of de reclame wel aan die code voldoet, voordat hij wordt uitgezonden. De reclame code is er in de jaren 60 gekomen omdat de consument zich steeds meer begon af te zetten tegen misleidende reclames. Eerst was het gewoon een letterlijke vertaling van de Engelse variant maar in de jaren 70 is hij uitgebreid. De Nederlandse Reclame Code bestaat uit een aantal artikelen waarin wordt vermeld waaraan een reclame moet voldoen. Een aantal voorbeelden van regels zijn: een reclame mag niet in strijd zijn met de wet, het algemeen belang schaden of het publiek misleiden. Verder zijn er artikelen opgenomen om het jongere publiek voor misleiding te behoeden.

De Nederlandse Reclame Code is opgedeeld in twee delen: een algemeen en een bijzonder gedeelte. Het algemene gedeelte bestaat uit algemene regels waaraan iedere reclame moet voldoen. Het bijzondere gedeelte geldt alleen bij bepaalde producten of onder bepaalde omstandigheden en is een aanvulling op het algemene gedeelte.

Maak jouw eigen website met JouwWeb